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Anri Sala & Edi Rama: Creating Space Where There Appears To Be None    17. Jan - 16. Mrz 2013


(Please scroll down for English version)

Anri Sala & Edi Rama: Creating Space Where There Appears To Be None
18 Januar - 16 März 2013

Eröffnung: Donnerstag, 17 Januar 2013, 19-21 Uhr
Künstlergespräch um 19.30 Uhr: Okwui Enwezor, Direktor im Haus der Kunst München im Gespräch mit Anri Sala und Edi Rama

Die Galerie Rüdiger Schöttle freut sich, das Jahr 2013 mit einem Ausstellungsprojekt des Künstlers Anri Sala zu beginnen.
Seit 2000 stellt die Galerie Rüdiger Schöttle Anri Sala regelmäßig aus. Bisher waren ausschließlich Filminstallationen präsentiert, die aktuelle Ausstellung konzentriert sich nun auf das Projekt ‚Creating Space Where There Appears to Be None’, das in Zusammenarbeit mit dem Künstler Edi Rama entstand und zu dem Gesprächsaufnahmen und eine Reihe von Zeichnungen von Edi Rama und Anri Sala gehören. Edi Rama, mit Anri Sala befreundeter Künstler und Politiker, beteiligte sich nach Zusammenbruch des kommunistischen Regimes aktiv an den ersten Demokratiebewegungen Albaniens. Nach einem Aufenthalt in Paris, bei dem er sich ganz seiner künstlerischen Karriere widmete, kehrte er in den 1990er Jahren nach Albanien zurück und war unter anderem von 1998 bis 2000 Minister für Kultur, Jugend und Sport, danach Bürgermeister von Tirana von 2000 bis 2011. Seit 2005 ist er Vorsitzender der Sozialistischen Partei (SP).

"Creating space where there appears to be none between the foreground and the background of a drawing, an in-between dimension: through the rabbit hole we freefall to unfold the compressed space underlying a doodle over the papers of a politician. Duty-freed from the dire reality of their pages, Edi Rama's doodles take on a repetitive form like that of a "reality planner" whose bird's eye vision of a landscape demarcates neighbourhoods as zones of thought through the cartography of colour. The lines curve and curl, never remaining straight for too-great a distance, loosely binding the day-to-day. Over the past 10 years, these automated abstractions have connected the present to the otherwise unintelligible future." Anri Sala, 2010

‚Creating Space Where There Appears to Be None’ beruht auf einem gleichnamigen Projekt aus dem Jahr 2010, bei dem Anri Sala von der Berliner About Change, Collection eingeladen war, in einer Art Ateliersituation ein Kunstprojekt zu erarbeiten. Sala hatte damals den befreundeten Künstler Edi Rama eingeladen und das Studio nicht nur als Ausstellungsort, sondern auch als Ort zur Aufnahme von Gesprächen mit weiteren Gästen genutzt: es wurden Dialoge zwischen Edi Rama und dem Kunsthistoriker Michael Fried, dem Künstler Philippe Parreno, dem Philosoph Marcus Steinweg und dem Aktivisten Erion Veliaj aufgenommen.
Die aktuelle Ausstellung in der Galerie Rüdiger Schöttle ist als Dokumentation und Fortsetzung gleichermaßen zu sehen. Die Dialoge der damals mitwirkenden Personen werden im Erdgeschoss der Galerie an Hörstationen präsentiert. Zur Ausstellungseröffnung wird ein weiteres Gespräch aufgezeichnet und setzt die Konversationsreihe fort: Edi Rama und Anri Sala sprechen mit Okwui Enwezor, Direktor des Haus der Kunst, München.
Im ersten Stock der Galerie ist die Serie der ‚Inversions’, Resultat der Zusammenarbeit zwischen Edi Rama und Anri Sala, ausgestellt. Die sogenannten ‚doodles’ (zu Deutsch ‚Kritzeleien’) zeichnet Edi Rama während seiner beruflichen Tätigkeit als Politiker, also während Sitzungen oder Telefonaten - dabei bleibt vorerst offen, ob die Zeichnungen Produkte größter Aufmerksamkeit oder Resultate tagträumerischer Abwesenheit sind. Wie Lavaströme ergießen sich Linien, Formen und Farben auf dem Papier und können so als Sinnbild unserer assoziativen Gedankenflüsse gelesen werden. Anri Sala antwortet auf die Zeichnungen seines Freundes und entwickelt seinen eigenen Blick darauf: er extrahiert die Farben, Formen und Linien und kreiert neue Kompositionen. In einem weiteren Schritt konfrontiert er diese neuen zeichnerischen Gebilde mit jenen Edi Ramas: gespiegelt legt er sie auf die Rückseite der Zeichnungen. Die gerahmten Zeichnungen sind – um Vorder- und Rückseite betrachten zu können – senkrecht zur Wand gehängt.
Anlässlich der Ausstellung wird eine Publikation veröffentlicht, in der sich Anri Sala mit verborgenen Beziehungen und unterschiedlichen Realitätsschichten auseinander setzt. Den Zeichnungen Edi Ramas und seiner ‚Inversions’ stellt er internationale, nationale und lokale Nachrichtenmeldungen sowie Zitate aus Aleksandr Rodchenko's Tagebuch ‚Experiments For The Future’ (1911-1956) gegenüber und eröffnet damit neue Verbindungen.
Die Publikation wird zudem die vier Gespräche mit Michael Fried, Philippe Parreno, Marcus Steinweg und Erion Veliaj beinhalten.
Anri Sala wurde 1974 in Tirana geboren und lebt und arbeitet in Berlin. Er hatte u.a. Einzelausstellungen im Museum for Contemporary Art Miami, in der Serpentine Gallery London, im Centre Pompidou Paris und im Louisiana Museum for Contemporary Art Humlebæk/Dänemark. 2012 war er Teilnehmer der dOCUMENTA (13) in Kassel, 2013 wird er Frankreich bei der Biennale in Venedig repräsentieren. In München ist bis 10.2.2013 seine Arbeit ‚Long Sorrow’ in der Ausstellung ‚ECM - eine kulturelle Archäologie’ im Haus der Kunst München zu sehen.

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Anri Sala & Edi Rama: Creating Space Where There Appears To Be None
January 18 – March 16, 2013

Opening: Thursday, January 17, 2013, 7 – 9 pm
7.30 pm: Okwui Enwezor, Director of the Haus der Kunst, Munich, Anri Sala and Edi Rama in conversation

Galerie Rüdiger Schöttle is pleased to open 2013 with an exhibition project by the artist Anri Sala.
Galerie Rüdiger Schöttle has been regularly exhibiting Anri Sala’s work since 2000. These exhibitions have so far been confined to his film installations. However, the current exhibition is now concentrating on the project "Creating Space Where There Appears to Be None", which has been produced in cooperation with the artist Edi Rama and also encompasses recordings of conversations and a series of drawings by Edi Rama and Anri Sala. Edi Rama, an artist friend of Anri Sala and politician, was actively involved in the initial democracy movement following the collapse of the Communist regime. After a stay in Paris, during which he devoted himself entirely to his career as an artist, he returned to Albania in the Nineties, where he was among other things Minister of Culture, Youth and Sport from 1998 to 2000 and later Mayor of Tirana from 2000 till 2011. Since 2005 he is head of the Socialist Party of Albania (SPA).

"Creating space where there appears to be none between the foreground and the background of a drawing, an in-between dimension: through the rabbit hole we freefall to unfold the compressed space underlying a doodle over the papers of a politician. Duty-freed from the dire reality of their pages, Edi Rama's doodles take on a repetitive form like that of a "reality planner" whose bird's eye vision of a landscape demarcates neighbourhoods as zones of thought through the cartography of colour. The lines curve and curl, never remaining straight for too-great a distance, loosely binding the day-to-day. Over the past 10 years, these automated abstractions have connected the present to the otherwise unintelligible future." Anri Sala, 2010

"Creating Space Where There Appears to Be None" is based on the project of the same name dating back to 2010 in which Anri Sala was invited by the Berlin About Change, Collection to create an art project in a kind of studio setting. Sala invited his friend and artist Edi Rama and used the studio not only as an exhibition venue but also as the location for recording talks with other guests. Dialogues were recorded between Edi Rama and the art historian Michael Fried, the artist Philippe Parreno, the philosopher Marcus Steinweg and the activist Erion Veliaj.
The present exhibition at Galerie Rüdiger Schöttle can be regarded both as the documentation and continuation of the earlier project. The dialogues of the originally involved people will be played back at listening stations on the ground floor of the gallery. For the opening of the exhibition, another conversation has been recorded and thus continues the series of talks. Edi Rama and Anri Sala will be speaking with Okwui Enwezor, Director of the Haus der Kunst, Munich.
The series of „Inversions“, result of a cooperation between Edi Rama and Anri Sala, is on show on the first floor of the gallery. The so-called “doodles” are drawn during Edi Rama´s daily activity as a politician, i.e. during meetings or phone calls – it is an open question whether the drawings are the result of rapt attention or of absent-minded day-dreaming. Lines, forms and colours pour over the paper like lava flows and can thus be interpreted as symbolising associative trains of thought. Anri Sala responded to his friend’s drawings by fashioning his own reading of them: he extracts the colours, forms and lines to produce new compositions. Proceeding from here, he confronts these newly configured drawings with Edi Rama’s by attaching them as “mirror images” to the reverse of the originals. “Inversions” - hinge-mounted against the wall so that front and back can both be viewed.
Corresponding with the opening of the exhibition, a catalogue of Edi Rama´s drawings will be published in which Anri Sala addresses concealed relations and different levels of reality. He juxtaposes Edi Rama’s drawings with international, national and local headlines, quotations from Aleksandr Rodchenko’s diary Experiments for the Future (1911-1956) as well as his own compositions, thus establishing new associations.
The publication will also contain the four talks with Michael Fried, Philippe Parreno, Marcus Steinweg and Erion Veliaj.
Anri Sala was born in Tirana in 1974 and lives and works in Berlin. He has had solo exhibitions among other things at the Museum for Contemporary Art in Miami, the Serpentine Gallery in London, the Centre Pompidou in Paris and the Louisiana Museum for Contemporary Art in Humlebæk, Denmark. In 2012 he participated in dOCUMENTA (13) in Kassel, and in 2013 he will be representing France at the Biennale in Venice. His work “Long Sorrow” will be on show at the exhibition EDM – A Cultural Archaeology at the Haus der Kunst in Munich until 10 February 2013.

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